We leven in een snel veranderende wereld, en dat geldt nog meer voor de jongere generaties. Zij gaan de gevolgen van klimaatverandering en het verlies van onze biodiversiteit harder merken dan de oudere generaties. Als Caring Teachers willen we werken aan een onderwijssysteem dat bijdraagt aan het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken. Dat doen we door te werken aan een curriculum dat helpt om onze studenten en leerlingen perspectief te bieden om in deze nieuwe wereld te handelen.  Maar ook door elkaar te steunen en op te leiden in andere disciplines, en in te zetten op verduurzaming van de onderwijsinstellingen.

Caring Teachers zetten zich voor een planeetaardig voedselsysteem

Nederland (en de rest van Europa) staat voor grote opgaven op gebied van milieu, klimaat, waterkwaliteit, gezondheidszorg en dierenwelzijn. De Caring Movement laat zich leiden door de laatste wetenschappelijke inzichten voor een ecologisch voedselsysteem. Hiermee verwijzen we naar de visie van  Rerooting the Dutch Foodsystem, deze visie toont aan dat een volhoudbaar voedselsysteem met een natuurinclusieve dierwaardige landbouw alle voorgenoemde maatschappelijk problemen aanzienlijk vermindert of geheel oplost. Ook verwijzen we naar het Eat Lancet rapport, dat wijst op een eiwit-transitie waardoor de verhouding op 80% plantaardig, en 20% dierlijk komt te liggen. Dit biedt vervolgens ook kansen om serieuze stappen te maken om dieren in de veehouderij een werkelijk dierwaardig leven te geven.

Als Caring Teachers dragen we ons steentje bij door te werken aan een leeromgeving die de transitie van het voedselsysteem ondersteunt, door onze leerlingen, en elkaar, klaar te stomen voor de toekomst en door onze instellingen van binnenuit te verduurzamen.

Natuurlijk zitten er verschillen in de doelen tussen de verschillende takken van onderwijs. De veterinaire opleiding heeft andere uitdagingen dan het agrarisch onderwijs, basisscholen of middelbaar onderwijs.

Toch kunnen we enkele overkoepelende doelen formuleren die leiden tot een gemeenschappelijke Caring Teachers Code:

Caring Teachers Code

Als Caring Teachers hebben wij de volgende code voor onszelf opgesteld:

  1. We motiveren onze leerlingen om kritisch naar hun omgeving te kijken: wat vinden ze vanzelfsprekend en wat niet. We stimuleren ook nieuwsgierigheid en motiveren hen om nieuwe dingen uit te proberen, o.a. door op bezoek te gaan bij boeren, dierenartsen, (keten)partners, artsen en diëtisten die het anders doen.
  2. We verhogen de aandacht voor ecologische en systematische oplossingen voor de maatschappelijke problemen. Dit kan stapsgewijs, en kan dus ook goed beginnen met een keuzevak
  3. We verhogen het gehalte aan biologische, plantaardige en dierwaardige voeding in onze kantines, schoollunches en evenementen. Het wetenschappelijk onderbouwde Eat Lancet dieet met minimaal 80% plantaardige eiwitten is het streven.
  4. Grote problemen vragen om integrale oplossingen. Daarom stimuleren we de samenwerking tussen verschillende disciplines en niveaus in het onderwijs.
  5. We creëren een veilige omgeving waar docenten elkaar kunnen steunen en ook met elkaar kunnen doorontwikkelen dankzij elkaars inzichten.

Aangesloten organisaties: Aeres Hogeschool Dronten, Teachers for Climate, Future Food (Universiteit Utrecht), Warmonderhof. Wil jij je ook aansluiten als organisatie? Mail dan naar info@caringmovement.nl 

De Caring Teachers zijn nog in ontwikkeling. Is dit iets voor jou? Praat mee over hoe we ons kunnen organiseren, of sluit je aan om op de hoogte te blijven!  

IK SLUIT ME AAN BIJ DE CARING TEACHERS

En daarmee onderteken ik ook de Caring Teachers Code!